? ??????????????Kawasaki? ????? ?? ???Rating: 4.3 (6 Ratings)??5 Grabs Today. 4235 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ?????BFF? ????? ?? ???Rating: 4.0 (106 Ratings)??5 Grabs Today. 3547 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Abstract Glory? ????? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, April 29, 2010

Persoalan Manusia, jawapan dari Allah s.w.t

 Kita selalu bertanya dan Al-Quran sudah menjawabnya.

Soalan 1: Kita bertanya “Kenapa aku di uji ? “
Al Quran menjawab,
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta." [Surah Al-Ankabut ayat 2-3]

Soalan 2: Kita bertanya “ Kenapa aku tak dapat apa yg aku idam-idamkan? “
Al Quran menjawab,
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
[Surah Al-Baqarah ayat 216]

Soalan 3: Kita bertanya “ Kenapa ujian seberat ini ? “
Al Quran menjawab,
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
[Surah Al-Baqarah ayat 286]

Soalan 4: Kita bertanya “Kenapa rasa frust?
Al Quran menjawab,
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman." [Surah Al-Imran ayat 139]

Soalan 5: Kita bertanya ‘” Bagaimana harus aku menghadapinya ? “
Al Quran menjawab,
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."

Soalan 6: Kita bertanya “ Bagaimana harus aku menghadapinya ? “
Al Quran menjawab,
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
[Surah Al-Baqarah ayat 45]

Soalan 7: Kita bertanya “ Apa yang aku dapat daripada semua ini? “
Al Quran menjawab,
"Sesungguhnya Allah telah membeli dr org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka. [Surah At-Taubah ayat 111]

Soalan 8: Kita bertanya “ Kepada siapa aku berharap? “
Al Quran menjawab,
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain drNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
[Surah At-Taubah ayat 129]

Soalan 9: Kita bertanya “ Aku tak dapat tahan? “
Al Quran menjawab,
" ..dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yg kafir." [Surah Yusuf ayat 87]

0 comments: