? ??????????????Kawasaki? ????? ?? ???Rating: 4.3 (6 Ratings)??5 Grabs Today. 4235 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ?????BFF? ????? ?? ???Rating: 4.0 (106 Ratings)??5 Grabs Today. 3547 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Abstract Glory? ????? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, May 5, 2010

~Sakit itu Menggugurkan Dosa~


Bismillahirahmanirahim....

Dalam keadaan sakit, seseorang selain mengeluhkan penderitaan fizik, juga biasanya disertai guncangan jiwa. (macam yg aku rasa sekarang..huhu..)Kecemasan atau ketakutan ini dapat menyebabkan timbulnya stres psikis yang justru akan melemahkan respon daya tahan tubuh dan mempersulit proses penyembuhannya. Rasa putus asa pun menyergap karena tipisnya keimanan. Bagi mereka yang pendek akal, muncul keinginan untuk mengakhiri hidupnya. Menghadapi kondisi seperti ini, bimbingan ruhani sangat diperlukan agar jiwanya tidak terguncang dan menjadi lebih kuat. Hal tersebut akan membantu proses kesembuhanya...
teringatku  pada kisah tentang seorang wanita ahli syurga. Adalah wanita berkulit hitam yang pernah datang kepada Muhammad Saw. Waktu itu ia berkata, “Ya Rasulullah, saya mempunyai penyakit ayan, dan aurat saya terbuka kerenanya. Karena itu, mohonkanlah kepada Allah agar penyakit saya sembuh.”
Nabi Saw kemudian berkata, “Apabila kamu mau bersabar, maka kamu akan masuk surga. Namun, apabila kamu tetap meminta, maka saya pun akan berdoa kepada Allah agar engkau sembuh dari penyakitmu.”
Wanita itu menjawab, “Kalau begitu, saya akan bersabar.” Kemudian wanita itu berkata lagi, “Sesungguhnya aurat saya terbuka karenanya, mohonkanlah kepada Allah agar aurat saya tidak terbuka lagi.” Maka Nabi Saw pun berdoa untuknya agar auratnya tidak terbuka.
Betapa banyak orang yang tidak memahami kenapa ia harus sakit. Secara tidak sadar, ia menganggap penyakit yang dideritanya itu sebagai malapetaka yang dijatuhkan kepadanya. Tidak sedikit pula orang yang tatkala ditimpa penyakit menjadi putus asa, kehilangan pegangan, bahkan berburuk sangka kepada Sang Khaliq. Lalu timbul rasa tidak puas kepada-Nya. Dia merasa bahwa dengan sakitnya itu, Allah bersikap tidak adil padanya. Padahal boleh jadi dengan sakit itu, Allah hendak menguji keimanannya agar ia bersabar dan dosa-dosanya berguguran. ( Allah menguji keimananku kini..subhanallah)

“Tiada seorang mukmin ditimpa rasa sakit, kelelahan, atau kesedihan, kecuali dengan itu Allah menggugurkan dosa-dosanya seperti pohon menggugurkan daun-daunnya,” begitu sabda Nabi Saw.

 sakit itu nikmat..ya..nikmat.. kenapa aku mengatakan sakit itu nikmat? kerana setiap perkara terjadi pasti ada hikmah yang  terselindung di sebaliknya termasuklah  tragedi yg berlaku dalam hidupku  hari nie..semuanya menguji kesabaran n keimananku..Ya Allah ampunkanlah dosa2ku!...ku harap dengan rasa sakit yg diuji walaupun x sehebat ujian yg deterima oleh ayahku, sahabat2, dan saudara2ku di palestin mengajarku untuk lebih bersyukur dgn nikmat2 kurniaan Allah..sebab ini adalah salah satu menunjukkan yang Allah sayangkan aku..






0 comments: