? ??????????????Kawasaki? ????? ?? ???Rating: 4.3 (6 Ratings)??5 Grabs Today. 4235 Total Grabs. ??????Prev
iew?? | ??Get the Code?? ?? ?????BFF? ????? ?? ???Rating: 4.0 (106 Ratings)??5 Grabs Today. 3547 Total Grabs. ??????Preview?? | ??Get the Code?? ?? ???????Abstract Glory? ????? ?? ?? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Wednesday, May 5, 2010

~eMoSi~

Bismillahirahmanirahim...


Alhamdulillah dah selesai exam untuk kali..takut dengan result yang bakal diterima nanti..masyaAllah..baru exam dunia..belum lagi exam di sana nanti..kalau exam dunia nie, sanggup stay up slalu..macam mana plak persediaan utk exam kat sana..slalu ke stay up , wat revision...huhuuhu...muhasabah diri yg slama ini leka dgn kehidupan dan kesibukan duniawi..

"Ya Allah berilah kekuatan untuk hambamu ini istiqamah di dalam jalanMu.Jadikanlah hati yg lemah ini yaAllah.. tertambat kukuh hanya padaMU.. Aku mohon redha atas segenap keputusanMu kesejukan setelah matiku.. kenikmatan memandang wajahMu.. dan kerinduan untuk berjumpa denganMu.. "
tatkala ini emosi sedang bermain-main dlam diri..( emo nye dak nie!) ada perasan  yang berbaur-baur..sedih, gembira, rindu, takot, nak nangis pun ada...kenapa ya?? diri sendiri pun x dapat nak menghuraikan apa jenis perasaan yg ada skrg ini..


Salah satu aspek yang mungkin tidak difahami oleh sebahagian besar wanita, mahupun mereka yang berada di sekelilingnya, ialah emosi seseorang wanita.



``Ini kerana emosi dan perasaan seseorang wanita banyak dipengaruhi 
oleh hormon yang terdapat dalam tubuhnya.


``Bagaimanapun, para penyelidik masih dalam kajian mencari punca 
mengapa wanita begitu mudah terdedah pada perubahan emosi,'' katanya.
Dr. Suraya memberitahu, emosi wanita banyak dipengaruhi oleh hormon-hormon tubuh mereka.Dua hormon utama yang terdapat dalam tubuh wanita ialah hormon estrogen dan progesteron.


`Kedua-dua hormon ini mempunyai kuasa dan pengaruh yang cukup besar 
dalam setiap fasa kehidupan seseorang wanita....

Nampaknya hormon dalam tubuh badan ku x normal rupanya... 


setiap penyakit ada penwarnya kan...hanya ini yg dapat menenangkan ati dan emosi ku ini...

Terdapat satu penawar yang mujarab untuk mententeramkan hati dan emosi. Firman Allah di dalam surah Ar-R’ad ayat 28, “(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah. Ketahuilah dengan zikrullah itu, tenang tenteramlah hati manusia"



Jabir Bin Abdullah meriwayatkan bahawa Rasulullah pernah berkata, “zikir yang paling utama adalah lailahailallah (tiada tuhan selain Allah) dan sebaik-baik doa adalah mengucapkan alhamdulillah (segala pujian bagi Allah).”[1] Menurut Imam Tirmizi hadith ini berstatus hassan gharib.
subhanallah wa bihamdihiMenurut rekod Imam Bukhari, nabi telah menyatakan, “Ada dua kalimat yang paling disukai Yang Maha Pengasih. Sangat mudah diucapkan tetapi sangat berat dalam timbangan. Kedua-dua kalimat itu adalah dan subhanallah hil azim [2] Kedua-dua kalimat ini membawa maksud ‘Maha suci Allah dan segala pujian kepadaNya’ dan ‘Maha suci Allah yang Maha Besar.’ Di dalam riwayat lain diceritakan, sesiapa yang membaca hamdi.jpg 100 kali sehari, maka semua doasanya diampunkan oleh Allah, meski pun sebanyak buih di lautan.[3]


Betapa indah dan hebatnya ciptaanNya.. Subhanallah..InsyaAllah..tenang hatiku dengan zikrullah..


Ketika satu pintu kebahagiaan tertutup, pintu yang lain dibukakan.Tetapi sering kali kita terpaku terlalu lama pada pintu yang tertutup sehingga tidak melihat pintu lain yang dibukakan bagi kita. kadang-kadang kita perlukan emosi ini juga untuk muhasabah diri..baru bleh kenal pasti dimana silapnya dalam kehidupan seharian...(itu hanyalah pendapat diri..)


wallahualam....




0 comments: